Save your wallet, save your planet
Informeert de klant in de app van de online supermarkt Picnic over het effect van hun productkeuze en het achterliggende productieproces, waarbij het hen stimuleert om duurzame keuzes te maken. Het bestaat uit een duurzame spaarkaart, duurzame alternatieve pop-ups en een educatieve CO2 meter. Het is gecreerd voor de opdrachtgevers: Club Leaf en IceMobile.
De opdracht
Voor de opdrachtgevers: “Club Leaf en IceMobile” heb ik in teamverband gewerkt aan een toevoeging voor de app van de online supermarkt Picnic.
Voor de opdracht is de volgende ontwerpvraag gevormd: “Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat jongvolwassen klanten tussen de 25-35 jaar van PicNic beter geïnformeerd worden over het achterliggende productieproces van duurzame producten?” De doelgroep waar rekening mee is gehouden gedurende het project zijn: “Jongvolwassen tussen de 25-35 jaar oud, die net zijn gaan samenwonen met hun partner.”
Mijn rol
Als rol was ik de researcher. Als researcher had ik de taak om mijn team aan te sporen en te ondersteunen tijdens de methodes desk- en fieldresearch. Dit heb ik dan ook gedaan door met hen bijvoorbeeld de straat op te gaan om te testen bij onze doelgroep.
Ook had ik de rol van visual designer, waarbij ik heb gewerkt aan het onderdeel “De duurzame spaarkaart”. De duurzame spaarkaart zorgt ervoor dat de doelgroep eerder duurzamere keuzes maakt, aangezien ze na het toevoegen van een zesde “duurzaam” product een gratis duurzaam product kunnen uitkiezen dat aansluit tot hun eerdere aankopen. Hierdoor wordt er, naast duurzame keuzes, ook gelet op voedsel besparing.
Mijn ontwerpproces
In het ontwerpproces heb ik veel prototypes gecreëerd en snel contact gezocht met de doelgroep, zodat ik achter zoveel mogelijk informatie kon komen. Het proces heeft een half jaar geduurd en is voltooid in de volgende fases:
Discover fase:
-
Debrief
-
Deskresearch 1.0
-
Enquête
-
Stakeholder map
-
Empathy map
-
Inzichtkaarten
-
Onderzoeksposter
Define fase:
-
Customer journey
-
Creatieve sessie 1.0
-
Visie
-
Ontwerprichtlijnen 1.0
-
Ontwerprichtlijnen 2.0
-
Interviewen
-
Inzichtkaarten 2.0
-
Negatief brainstormen
-
Customer journey 2.0
-
Persona 1.0
-
Ideeën generen
-
Concept creëren
Design fase:
-
Deskresearch 2.0
-
Paper prototype
-
Testplan
-
Prototype testen
-
Conceptomschrijving
-
Concept Mapping
-
Mid-fidelity prototype
-
Testplan 2.0
-
Prototype testen 2.0
-
Persona 2.0
-
Flowchart
Deliver fase:
-
Clickable prototype
-
Testplan 3.0
-
Prototype testen 3.0
-
Persona 3.0
-
High-fidelity prototype
-
Testplan 4.0
-
Prototype testen 4.0
-
Definitieve prototype
Het resultaat
Als eindproduct heb ik met mijn team een high-fidelity prototype kunnen presenteren aan de opdrachtgevers, genaamd: “Save your wallet, save your planet”. Dit concept bestaat uit een duurzame spaarkaart, een alternatieve duurzame pop-up keuze, CO2 meter en informatie over het achterliggende productieproces van duurzame producten. Het voldoet aan de eisen van de doelgroep en opdrachtgever. Ook is er rekening gehouden met de styleguide van Picnic, waarnaast we ook hebben gekeken naar hoe de gebruiker wordt aangesproken. Wilt u meer informatie over ons concept? Bekijk dan de onderstaande video.
Geleerd
Gedurende het maken van de opdracht heb ik geleerd om een team aan te sturen rondom desk- en fieldresearch. Hier heb ik hun in ondersteund en hen de stappen laten zetten waar ze bang voor waren. Ik ben dan ook met hun de straat op gegaan en zoveel mogelijk respondenten benaderd. Ook heb ik geleerd om zelf beter fieldresearch uit te voeren, waarbij ik de stappen heb durven zetten om (vreemden) respondenten aan te spreken. Daarnaast heb ik geleerd om beter te werken met Figma, waarbij ik ondersteuning heb gekregen van mijn teamgenoten.