top of page

stap voor stap naar een stappenplan

Stap voor stap zorgt met behulp van visueel uitgewerkte stappenplannen ervoor dat mensen met een digitale achterstand weer kunnen deelnemen aan de maatschappij. Dit product is speciaal ontwikkeld voor onze opdrachtgever "DOCK". In deze toepassing kan de gebruiker eenvoudig door hoofdcategorieën en subcategorieën navigeren om een stappenplan te vinden dat aansluit bij hun specifieke probleem.

De opdracht

Voor onze opdrachtgever "DOCK" heb ik in teamverband gewerkt aan een hybride 'stand alone' tool die mensen aantrekt en aanmoedigt om hun digitale vaardigheden en zelfredzaamheid te vergroten.

 

De ontwerpvraag voor deze opdracht was: "Hoe kunnen we digitale vaardigheden vergroten zonder gebruik te maken van digitale interventies?" In eerste instantie lag de focus op mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB), met name degenen die niet direct als "verstandelijk beperkt" worden geclassificeerd. Deze groep werd verondersteld in staat te zijn om mee te komen in de (digitale) maatschappij, maar ondervond hier eigenlijk nog moeilijkheden mee. 

 

Tijdens het project kwamen we erachter dat het product ook een oplossing kon bieden voor andere groepen in de samenleving. Het bleek namelijk dat ook ouderen qua digitale vaardigheden niet veel verschilden van mensen met een LVB en evenveel baat hadden bij de ondersteuning die we bieden binnen ons concept.

image-22.png

Mijn rol

Mijn rol binnen het team was die van researcher. Als researcher was het mijn taak om mijn team te stimuleren en ondersteunen tijdens het uitvoeren van desk- en fieldresearch. Ik heb dit gedaan door bijvoorbeeld samen met hen verschillende woongroepen te bezoeken waar onze doelgroep woont.

 

Daarnaast nam ik de rol van facilitator op me tijdens een design sprint. Ik heb bewust voor deze rol gekozen omdat ik mezelf wilde uitdagen om een team te leiden en het voortouw te nemen in de communicatie. Mijn taak was om het team te begeleiden bij het behalen van ons doel en het ontwikkelen van een prototype. Om ervoor te zorgen dat we duidelijkheid hadden en efficiënt konden werken, stelde ik voor elke dag heldere stappenplannen op die we moesten volgen. Daarnaast bereidde ik me voor om mogelijke onduidelijkheden te voorkomen.

WhatsApp Image 2023-03-24 at 15.14.29.jpeg

Mijn ontwerpproces

In het ontwerpproces heb ik veel prototypes gecreëerd en snel contact gezocht met de doelgroep, zodat ik achter zoveel mogelijk informatie kon komen. Het proces heeft een half jaar geduurd en is voltooid in de volgende fases: 

Discover fase:

  • Debrief

  • Interview stichting MEE

  • Interview opdrachtgever DOCK

  • Context map

  • Concurrentie analyse

  • Fieldresearch 1.0

  • Desk research 1.o

  • Customer journey

  • Persona 1.0

  • Stakeholder map

  • Ontwerprichtlijnen 1.0

  • Inzichtkaarten 1.0

  • Ontwerpvraag

  • Scenario & storyboard

  • Deskresearch 2.0

  • Feedbackmoment opdrachtgever DOCK

Define fase:

  • Inzichtkaarten 2.0

  • Fieldresearch 2.0

  • Affinity diagram

  • Persona 2.0

  • Ontwerprichtlijnen 2.0

  • Ontwerpvraag 2.0

  • Design sprint

  • Prototype 1.0

 

Design fase:

  • Inzichtkaarten Design sprint

  • User storys

  • Flowchart

  • Interview AI specialist

  • Prototype 2.o

 

Deliver fase:

  • Fieldresearch 3.0

  • Fieldreserach 4.0

  • Cardsorting

  • Prototype 3.0

  • Prototype 4.0

  • Fieldreserach 5.0

  • Prototype 5.0

  • Co-creatie doelgroep

  • Fieldresearch 6.0

  • Draaiboek

  • Fieldreserach 7.0

  • Prototype 6.0

  • List of recommendations 

WhatsApp Image 2023-03-30 at 15.15.58.jpeg

Het resultaat

Het eindproduct genaamd "Stap voor stap" is een digitaal product dat mensen met een digitale achterstand helpt om weer mee te kunnen gaan in de maatschappij. Het product biedt visueel uitgewerkte stappenplannen aan, die mensen kunnen volgen om hun digitale vaardigheden te verbeteren.

Het product is opgebouwd rond hoofdcategorieën en subcategorieën, waar gebruikers doorheen kunnen navigeren. Er zijn vier hoofdcategorieën: Huishouden, Reizen, Plannen en Digitaal. Hoewel de focus momenteel op de categorie Digitaal ligt, is het product ontworpen om behulpzaam te zijn bij allerlei dagelijkse taken en problemen. Gebruikers kunnen op hun eigen tempo de stappenplannen doorlopen op het apparaat waarop ze het product gebruiken. Tegelijkertijd kunnen ze de stappen uitvoeren op het apparaat waarmee ze problemen ervaren. Het product is dus interactief en praktisch in gebruik.

Naast de digitale app is er ook een fysieke component ontwikkeld voor gebruik in buurthuizen van DOCK. Dit bestaat uit een "paal" met meerdere "oefen schermen" waar gebruikers onder begeleiding van medewerkers van DOCK kunnen oefenen met het product. Dit biedt de doelgroep de mogelijkheid om voor het eerst kennis te maken met het product in een begeleide omgeving.

De mascotte van het product is Flip, een geïllustreerd personage met een realistisch hoofd. Flip wordt afgebeeld op de posters, in de app en in de handleiding van het product.

Group 3.png

Geleerd

Gedurende het uitvoeren van deze opdracht heb ik waardevolle leerpunten opgedaan op het gebied van teammanagement, desk- en fieldresearch, en het begeleiden van een design sprint. Ik heb geleerd om effectief een team aan te sturen, waarbij ik de nadruk heb gelegd op een goede planning en het verbeteren van de samenwerking binnen het team.

 

Tijdens het proces heb ik geleerd om kansen te herkennen en deze actief aan te grijpen. Dit heeft bijzonder goed uitgepakt, vooral gezien het feit dat we te maken hadden met een uitdagende doelgroep. Het omgaan met een moeilijk benaderbare doelgroep heeft ons nieuwe inzichten gebracht en heeft geleid tot waardevolle resultaten.

 

De ervaring met desk- en fieldresearch heeft mijn begrip vergroot over het belang van gedegen onderzoek bij het ontwerpen van een product. Ik heb geleerd om de juiste methoden toe te passen en de verzamelde informatie effectief te analyseren. Dit heeft bijgedragen aan een beter begrip van de behoeften en uitdagingen van de doelgroep, en heeft ons geholpen om gerichte oplossingen te ontwikkelen.

 

Het leiden van een design sprint heeft mij geleerd om de creativiteit en betrokkenheid van het team te stimuleren. Ik heb geleerd hoe ik de verschillende fasen van een design sprint effectief kan begeleiden, van het genereren van ideeën tot het prototypen en testen van oplossingen. 

WhatsApp Image 2023-06-21 at 11.52.05.jpeg
bottom of page